Zdrowie

Przesilenie wiosenne – objawy i sposoby radzenia sobie z syndromem wiosennego zmęczenia

• Bookmarks: 6 • Comments: 1


Dla większości z nas nadejście wiosny to czas, kiedy można odetchnąć z ulgą – kończą się mrozy, a zaczynają długie, słoneczne i ciepłe dni. Wszystko dookoła rozkwita i zieleni się, a my odzyskujemy energię do działania. Jednak dla niektórych początek wiosny to trudny czas, w którym dominuje zmęczenie, złe samopoczucie, a nawet objawy podobne do przeziębienia czy grypy. Są to objawy syndromu wiosennego zmęczenia. Dowiedz się, czym jest przesilenie wiosenne, jakie są jego przyczyny i jak sobie z nim radzić.

Czym tak właściwie jest przesilenie wiosenne?

Przesilenie wiosenne, czyli inaczej syndrom wiosennego zmęczenia, to osłabione samopoczucie wynikające ze zmiany pory roku. Nagła zmiana pogody i temperatury wiele osób cieszy, jednak dla organizmu mogą być dużym zaskoczeniem. Nagle z trybu zimowego organizm musi przestawić się na tryb wiosenny. Problem staje się tym powszechniejszy, im gwałtowniejsza zmiana pory roku. Kiedyś w Polsce wiosnę poprzedzało przedwiośnie, które pozwalało nam przygotować się do odmiennej aury. Dziś amplitudy temperatur w ciągu dwóch dób wynoszą 10, 15, a czasami nawet 20 stopni Celsjusza.

Wszystko to sprawia, że układ krążeniowy i układ hormonalny nie nadążają ze zmianami, a skoki ciśnienia i duże zmiany w gospodarce hormonalnej odbijają się na naszym samopoczuciu, a nawet zdrowiu. Jeśli dodać do tego  zimowe rozleniwienie i duże niedobory witamin i minerałów, o pogorszenie nastroju, chroniczne zmęczenie i spadek formy nie trudno.

Przesilenie wiosenne – objawy charakterystyczne dla syndromu wiosennego zmęczenia

Oprócz szoku, jaki doznaje nasz organizm związku z nagłymi i dużymi zmianami w pogodzie, przesilenie wiosenne ściśle związane jest także z końcem zimy. Ta z kolei dla większości z nas jest okresem, kiedy więcej czasu spędzamy w domu, a zdecydowanie mniej na świeżym powietrzu. Mniejsza ekspozycja na słońce skutkuje ograniczoną, niewystarczającą syntezą witaminy D. Ponadto nasza dieta pozostawia wiele do życzenia – zimą jemy bardziej tłusto, a w naszej codziennej diecie brakuje często świeżych warzyw i owoców. Wszystko to sprawia, że nasz organizm jest osłabiony po zimie.

Objawia się to ogólnym spadkiem formy – pogorszeniem kondycji fizycznej, osłabioną koncentracją, gorszym samopoczuciem, częstymi bólami głowy. U niektórych wiosenne przesilenie objawia się także poprzez bóle mięśni, skurcze mięśni czy bóle stawów. Dodatkowo możemy zaobserwować nadmiernie wypadające włosy, poszarzałą skórę i osłabione paznokcie.

Jak poradzić sobie z przesileniem wiosennym?

Aby osłabić objawy przesilenia wiosennego, musimy uzupełnić niedobory witamin i minerałów. Należy zmienić dietę na lekkostrawną z dużą ilością warzyw i owoców – warto sięgać zarówno po świeżo owoce i warzywa, jak i te głęboko mrożone. Nie zapominajmy także o źródłach nienasyconych kwasów tłuszczowych, przede wszystkim kwasów omega-3. Znajdziemy je w rybach, olejach roślinnych czy orzechach. Na początku wiosny wskazana jest także suplementacja witamin i minerałów – sięgnijmy po kompleksy witamin, które dostarczają witaminy z grupy B, witaminę C, E, magnez, potas i żelazo.

Przesilenie wiosenne dopada nas w marcu lub kwietniu, w zależności od pogody. Aby złagodzić jego skutki dbajmy o odpowiednią ilość snu, a w ciągu dnia o aktywność. Nie zapominajmy o codziennych, choćby krótkich spacerach, a także o chwili relaksu.

Artykuł powstał we współpracy z apteka-leki.pl.

comments icon1 comment
1 notes
2 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *