Preferencje kolorystyczne w materiałach POS – jak wykorzystać kolory, by przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż?

To, jak konsumenci postrzegają kolory, powinno być dla nas wskazówką, jakich kolorów należy używać na opakowaniach produktów oraz na ich reklamach. Chociaż percepcja kolorów zależy od wielu czynników: kultury i tradycji, własnych przeżyć oraz płci, w tworzeniu reklamy oraz materiałów POS warto wesprzeć się wynikami badań na temat postrzegania kolorów. Jakie kolory wykorzystywać, a jakich wystrzegać się jak ognia?

W materiałach POS bezpieczny kolor niebieski, nielubiany kolor brązowy

Istnieje wiele teorii na temat preferencji kolorystycznych i tylko ułamek z nich poparty jest wynikami badań naukowych. Najpopularniejsze na ten temat przeprowadził Joe Hallock. Według nich najbardziej lubianym kolorem jest niebieski, zaś najmniej brązowy. Dlatego zamawiając stojaki reklamowe do sklepu, baner reklamowy czy ulotki reklamujące nasze usługi, zrezygnujmy całkowicie z koloru brązowego.

Zieleń i czerwień to kolory, które po niebieskiej barwie, lubi najwięcej osób, choć widać już tutaj różnice między płciami. Do takich preferencji częściej przyznają się kobiety, nieco rzadziej mężczyźni. Nadal jednak możemy założyć, że kolory niebieski, zielony i czerwony to najpopularniejsze barwy
i właśnie w takich kolorach powinniśmy szukać rozwiązań, jeśli chcemy przykuwać uwagę klientów
i wzbudzić ich zaufanie.

Pastelowe kolory w materiałach POS

Te same badania wykazały, że kobiety nie lubią jaskrawych kolorów, nie przepadają za nimi także mężczyźni. Płeć piękna woli skupiać wzrok na pastelowych barwach, które nie męczą oczu, natomiast mężczyźni chętnie kierują swój wzrok w stronę czerni i ciemnych kolorów.

Jeśli więc naszymi materiałami POS chcemy przyciągnąć przede wszystkim wzrok kobiet, bezpiecznie jest postawić na pastelowe odcienie koloru niebieskiego i zielonego, z mocniejszych kolorów postawmy na czerwień i fiolet. Gdy chcemy trafić do mężczyzn, wybierzmy odcienie granatu, ciemnej zieleni, głębokiej czerwieni. Kobiecą uwagę przyciągnie także biel, a mężczyzn czerń.

Różne wersje materiałów POS – badania we własnym zakresie

Skoro dostępnych mamy wiele informacji, niekoniecznie potwierdzonych badaniami, sami możemy sprawdzić, jakie kolory najbardziej lubią nasi klienci – oczywiście kierując się dotychczasowymi osiągnięciami naukowców. Można pokusić się o zaprezentowanie materiałów POS w różnych wersjach kolorystycznych i zbadanie, które są najskuteczniejsze.

Indywidualne preferencje zbadali naukowcy Schloss i Palmer. Podzielili badanych na dwie grupy
i badali ich preferencje odnośnie koloru czerwonego i zielonego. Pierwszej grupie pokazali czerwone truskawki i zielony śluz, drugiej zaś zielone rośliny i czerwoną krew. Badania jednoznacznie wykazały, że najbardziej lubimy taki kolor, który najlepiej nam się kojarzy – w przypadku tych badań z pysznymi owocami i roślinnością, a na co dzień z ulubioną zabawką z dzieciństwa lub fartuchem babci, w którym uczyła nas piec ciasta.

Nie oznacza to, że o wynikach badań Joego Hallocka należy zapomnieć. Obserwujmy reakcje odbiorców naszych reklam, eksperymentujmy, uczmy się i pamiętajmy, że skuteczność materiałów POS w dużej mierze zależy od jakości ich wykonania i użytych trwałych materiałów produkcyjnych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*