Producenci pojazdów mechanicznych prześcigają się w udoskonaleniach kolejnych modeli nowoczesnych środków transportu, wprowadzając coraz to nowe technologie lub przeciwnie, upraszczając pewne elementy. Jednak jest kilka podzespołów, bez których bezpieczna jazda czy to samochodem, czy motocyklem nie ma racji bytu – hamulce.
Samo zdjęcie nogi – lub analogicznie w przypadku motocykla – ręki z gazu spowoduje, ze pojazd zwolni, poprzez opór powietrza, tarcie kół na asfalcie, ale nie ma możliwość, żeby zatrzymał się szybko i bezboleśnie, gdyż z siła bezwładności będzie jechał dalej. Aby tego dokonać, konieczne są sprawne i znakomicie działające hamulce.
Działanie hamulców w samochodzie i motocyklu
Te w motocyklu działają analogicznie do samochodowych, lecz różnią się pod względem konstrukcyjnym. W najpowszechniejszym dziś tarczowym układzie hamulcowym dla motocykli głównymi elementami budowy są tarcze, zaciski i znajdujące się w nich klocki, pompa oraz przewody hamulcowe.
Te ostatnie, by działały bezawaryjnie, muszą być wykonane z wysokogatunkowej stali nierdzewnej, oraz, co najważniejsze, przed montażem muszą przejść rygorystyczne testy, by sprostać wymogom bezpieczeństwa i restrykcyjnej normy D.O.T. (Departament Of Transport), która określa odporność przewodów na czynniki fizyczne takie, jak temperatura, ciśnienie, i chemiczne.
Aby zagwarantować bezpieczeństwo jazdy, warto regularnie sprawdzać stan hamulców w swoim motocyklu, a w razie awarii zainwestować w przewody hamulcowe na wymiar. Szerokiej drogi!
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Producent uszczelek gumowych i węży hydraulicznych – POLWENT Częstochowa
Fot. Shutterstock