Różne

Chlorella i spirulina – właściwości zdrowotne alg

• Zakładki: 21


Temat superfoods powraca do nas coraz częściej. Produkty, które są nadzwyczaj bogate w składniki odżywcze, chętnie włączamy do naszej diety. Do takich superfoods zaliczają się między innymi chlorella i spirulina – algi, po które sięgali już Majowie, ludy afrykańskie czy Azjaci tysiące lat temu. Jakie właściwości ma chlorella i spirulina, czym się różnią i kto powinien sięgnąć?

Chlorella i spirulia – czy się różnią?

Obie mikroalgi różnią się od siebie budową, a także zawartością pewnych składników odżywczych. Chlorella, występująca wyłącznie w wodach słodkich, to przedstawiciel zielenic – jest rośliną o największej zawartości chlorolfilu. Z kolei spirulina występuje zarówno w wodach słodkich, jak i morskich.

Chlorella nie zawiera celulozy, jest wiec łatwiej przyswajalna przez nasz organizm niż spirulina. Spirulina wyróżnia się przede wszystkim większą zawartością białka, choć chlorella ma go niewiele mniej. Ponadto spirulina charakteryzuje się silniejszymi właściwości antyoksydacyjnymi niż chlorella. Spirulina jest również cennym źródłem kwasu gamma linolenowego (GLA), obie mikroalgi zawierają też kwasy tłuszczowe omega-3, nie zawierają jednak kwasu DHA i EPA, o czym informują niektóre źródła.

Warto również podkreślić zawartość witamin i minerałów w mikroalgach. Cynk, fosfor, magnez oraz wapń, które się w nich znajdują pokrywają nieznaczną część naszego zapotrzebowania na te składniki odżywcze – z całą jednak pewnością są ich cennym źródłem i pomagają uzupełniać niedobory. Z kolei duża zawartość dobrze przyswajalnego żelaza, jakie zawiera spirulina i chlorella, pokrywa aż 25% naszego dziennego zapotrzebowania, dlatego spożywanie chlorelli i spiruliny poleca się weganom i wegetarianom. Zwróćmy uwagę również na przyswajalność witamin z grupy B – tylko chlorella zawiera metylokobalaminy, czyli przyswajalną odmianę witaminy B12. Dlatego algi nie mogą być traktowane, jako produkt, który pomoże nam uzupełnić niedobory tej witaminy, jednak spożywanie chlorelli pomoże nam w utrzymaniu jej prawidłowej ilości.

Właściwości zdrowotne chlorelli i spiruliny

Naukowcy dowiedli, że zarówno chlorella, jak i spirulina obniżają poziom „złego” cholesterolu i jednocześnie podnoszą poziom „dobrego cholesterolu”. Dzięki zawartości kwasu gamma linolenowego, silniejsze właściwości regeneracyjne wątroby zaobserwowane w przypadku spiruliny. Kwas GLA dobrze wpływa również na pracę serca i mózgu. Z kolei chlorella lepiej radzi sobie regulacją poziomu cukru we krwi, zmniejszając łaknienie na słodkie i ogólne uczucie głodu. Niestety mimo dużej zawartości chlorofilu, który wiąże metale ciężkie, takie jak kadm i ołów, nie ma naukowych dowodów, że spożywanie chlorelli pozwala oczyścić z nich organizm.

Po mikroalgi, szczególnie po spirulinę, powinni sięgać alergicy i astmatycy, z kolei dzięki zawartości błonnika w chlorellę, alga ta polecana jest osobom redukującym masę ciała. Suplementacja chlorellą i spiruliną nie może zastąpić nam zdrowej, zbilansowanej diety, może być jednak doskonałym jej uzupełnieniem, szczególnie w przypadku odchudzania lub rezygnacji z mięsa.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
7 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.